FYRA NYA PROFILER I NENT GROUPS STORSATSNING PÅ VINTERSPORT

26 mars 2021

Nordic Entertainment Group har inlett nedräkningen till nästa vintersportsäsong.
Streamingtjänsten Viaplay blir skidsportens nya hemmaplan, och TV6 kommer att sända allt från längdskidåkningen.
– Det är ett ärofyllt uppdrag och jag ser fram emot att förmedla glädjen och passionen jag känner för skidåkning, säger Frida Hansdotter som tillsammans med Peter Jihde, Johanna Ojala och Johan Olsson kommer spela huvudroller i storsatsningen.

Vintersport har skapat många av Sveriges största sportögonblick.
Historien är full av blågula skidhjältar. Från Sixten Jernberg till Ingemar Stenmark fram till dagens stora fixstjärnor Charlotte Kalla och Frida Karlsson.
Just längdskidåkning har verkligen en framträdande plats i den svenska folksjälen, och det är något NENT Group vill värna om när man från och med säsongen 2021/2022 tar över en majoritet av FIS (internationella skidsportförbundet) rättigheter.
– Det är med stor ödmjukhet och höga ambitioner vi tar oss an den älskade vintersporten. De tittare som väljer Viaplay kan streama all vintersport vi har, självklart reklamfritt,  och vi gör TV6 till linjär huvudkanal där bland annat all längdskidåkning kommer att sändas. Jag är väldigt nöjd med och stolt över det team som kommer att guida tittarna genom åtskilliga framtida klassiska sporthändelser och vår studio med de senaste investeringarna är en av de mest moderna i sportvärlden. Kort sagt, nu blir det åka av, säger Anders Jensen, VD och koncernchef NENT Group.
Streamingtjänsten Viaplay kommer sända allt från NENT Groups vintersporträttigheter, inklusive highlights och extramaterial. TV6 kommer förutom all längdskidåkning även visa upp till hälften av de alpina tävlingarna, samt ett urval från freestyle och backhoppningen.

Stora svenska ögonblick
– På tidigt 90-tal visade vi alpint när Thomas Fogdö tog hem slalomcupen. Och de flesta minns ”Bragden i Sotji” när de svenska damerna vann guldet efter Charlotte Kallas klassiska spurt, ett vinterspel som också lockade nära tre miljoner tittare då Marcus Hellner gick först in i mål i herrarnas stafett. Nu ser vi fram emot nya stora svenska ögonblick i Viaplays och TV6:s miljö under flera år framöver, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige och fortsätter:
– Såväl Frida Hansdotter som Johan Olsson kommer med färska erfarenheter, en enorm kunskapsbank samt en inspirerande berättarlust. Dessutom är det förstås väldigt kul att presentera Johanna Ojala och Peter Jihde som första spännande programledarpar. Det är en alldeles utmärkt kvartett att bygga vidare på i vår skidsatsning.

Ödmjuk inför uppgiften
Johanna Ojala, närmast från SVT:s vintersportsändningar, kliver in i en ny roll som programledare.
– Jag är på riktigt nyfiken och ödmjuk inför uppgiften, programledaryrket är något jag har respekt för och som kräver stor skicklighet, säger Ojala.
Johan Olsson var en av svensk längdskidåknings giganter under 2010-talet, med bland annat två OS-guld och lika många VM-guld. Nu axlar han rollen som expert.
Frida Hansdotter har även hon en enastående karriär bakom sig, som kröntes med ett OS-guld i slalom 2018. Nu tar hon plats i NENT Groups expertteam.
– Det känns jättekul att ta med mig min erfarenhet och få använda den till att förmedla den sport jag älskar, säger Hansdotter.
Den 13 november inleds den alpina världscup-säsongen, och två veckor senare är det dags för världens bästa längdskidåkare att mäta krafterna.
– NENT Groups nya satsning på skid- och snowboardidrotterna känns riktigt spännande och inspirerande. Från vårt perspektiv är det inte minst intressant att bredda intresset ytterligare för skidor och snowboard genom att kunna nå fler och nya målgrupper, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

Så sänder NENT Group vintersporten
Viaplay blir vintersportens nya hemvist och erbjuder allt från NENT Groups skidsporträttigheter – reklamfritt. Samtliga tävlingar kommer att vara tillgängliga i sin helhet 48 timmar från sändningsslut räknat.
TV6 kommer att sända allt från NENT Groups längdskidåkningsrättigheter, upp till hälften av de alpina tävlingarna samt ett urval av tävlingarna i freestyle och backhoppning.
V Sport-kanalerna kommer sända en en stor del från NENT Groups vintersporträttigheter.

NENT Groups nya vintersport-profiler
Frida Hansdotter, alpin expert (representeras av managementbyrån Next Level Group)
Peter Jihde, programledare
Johanna Ojala, programledare
Johan Olsson, längdskidåkningsexpert

Fredrik S Johansson

Head of Sports PR

Presskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.