GULDSKÖLDEN 2020: STORSLAM FÖR NIVA OCH WENSTRÖM ÅRETS PROGRAMLEDARE

9 september 2020

Ola Wenström och Erik Niva fixade ett ymnigt prisregn över NENT Group när Svenska Fans offentliggjorde resultatet i årets upplaga av Guldskölden, den prestigefyllda utmärkelsen för landets sportjournalister.
– Ola Wenström har tillhört Sveriges främsta programledare alla kategorier över en 20-årsperiod och Erik Nivas excellens är oomtvistad inom en rad olika journalistiska områden. NENT är stolta och glada över att Olas och Eriks insatser uppmärksammas med så fina priser, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.

Programledaren Ola Wenström har inte missat en enda Champions League-sändning sedan han började på NENT Group 2008, och från 2010 har han dessutom varit huvudankare i Viaplays Premier League-studio.
Under dessa år har han byggt upp en stark relation med tittarna och fotbollsfansen, och nu kommer ännu ett bevis på deras uppskattning. För sjunde året i följd utsågs Wenström till Årets programledare.
– Mäktigt! Tackar stort och ödmjukt för alla som tittat, gillat och röstat. Det här är priset från de mest insatta och krävande. Därför värmer det extra mycket. Skumpa i kväll, ny säsong i helgen, säger Wenström.
I såväl Champions League- som Premier League-studion får Wenström allt som ofta hjälp med analyserna av Erik Niva. Sportbladets hyllade journalist har sedan han anslöt till NENT Group 2010 lyft expertrollen till en ny nivå. Med sin bultande passion och enorma kunskaper om sporten har Niva blivit en omistlig tv-profil och stor tittarfavorit.
Efter Kristallenutmärkelsen som Årets tv-personlighet, fyller Niva nu på troféskåpet med inte mindre än fyra nya Guldsköldar i kategorierna: Årets sportjournalist, Årets expert, Årets sportreporter och Årets sportpodcast.
– Det är uppenbart att tittarna ser på våra sändningar på samma sätt som vi själva gör – att de är Sverigeledande – och det är kul att få det kvittot, säger Niva.
Att NENT Groups fotbollssändningar är uppskattade märktes i flera kategorier.
Bland annat blev Martin Åslund och Anders Bjuhr tvåa i Årets expert/bisittare respektive Årets sportkommentator.
Fotbollsredaktionen sparkar i helgen i gång en ny Premier League-säsong, och har spännande jobb framför sig då NENT Group nyligen förvärvat landslagets EM- och VM-kvalmatcher samt UEFA Nations League från 2022.

Guldskölden 2020
Årets programledare