Nomineringsregn över Viaplay till Kristallen

13 augusti 2020

I dag avslöjas nomineringarna till Det svenska TV-priset Kristallen och Nordic Entertainment Group har hela 18 nomineringar. Årets storslam har Viaplays originalserie Älska mig, chans att ta hem med fyra nomineringar - Årets program, Årets TV-drama, Årets kvinnliga skådespelerska och Årets manliga skådespelare.
- Att så många uppskattar vår serie är en helt magisk känsla, säger Josephine Bornebusch.

Svenska TV-priset Kristallen går av stapeln den 27 augusti och i dag avslöjades nomineringarna till galan. Nordic Entertainment Group, NENT Group, med Viaplay i spetsen kan stoltsera med hela 18 nomineringar i flera tunga kategorier. Viaplays originalserie Älska mig, som är aktuell med en andra säsong den 13 september, har hyllats av både kritiker och tittare. Hyllningskören hörs också i Kristallenjuryn där Älska mig har tre nomineringar. Älska mig kan dessutom ta hem Kristallen som Årets program i publikomröstningen under galan. Seriens skapare Josephine Bornebusch, som har skrivit manus, regisserat och själv spelar huvudrollen, är lyrisk.

- Jag är överväldigad, stolt och rörd att Älska mig fått dessa nomineringar. Att så många uppskattar vår serie är en helt magisk känsla, säger Josephine Bornebusch.

Viaplays originalserie Box 21 har också två nomineringar i Årets kvinnliga och manliga skådespelare och Food & Fire med Niklas Ekstedt har nominerats till årets livsstilsprogram. Dessutom är Josefine Sundströms Sagasagor nominerad för andra året i rad till Årets barnprogram.

NENT Sport kan också ta hem två priser med Premier League-studion som Årets sportproduktion och Erik Niva som Årets TV-personlighet.

Krimjournalistik är en viktig del av NENT Groups utbud där Krimtorsdag på TV3 med Efterlyst och Svenska fall men även Trolljägarna är nominerade i tre olika kategorier.

Svenska Truckers bröt ny mark inom realitygenren i våras genom att sätta lastbilschaufförers yrke på tv-kartan och är nu nominerat till Årets reality. Banbrytande var också Live Date på Viafree nominerats till Årets Nyskapande/Förnyare. Kronjuvelen i dokusåpagenren, Paradise Hotel, är nominerat för andra året i rad till Årets dokusåpa.

- Jag är otroligt glad över att min personliga favorit Älska mig får den uppskattning serien förtjänar, ett bevis på att vår dramasatsning fungerar. Jag är också extra stolt över bredden i våra nomineringar som visar att Viaplay verkligen har något för alla, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group.

Under Kristallen-galan den 27 augusti kommer även tre publika priser avgöras där tittarna ringer in och röstar. I dessa tre kategorier är Peter Jihde nominerad till Årets manliga programledare, Margaux Dietz till Årets kvinnliga programledare och Älska mig till Årets TV-program.

- Det här är ju lite som OS för tv-branschen och jag älskar att tävla. Det är en ära att dessutom vara framröstad av tittarna, säger Peter Jihde.

HÄR ÄR NENT GROUPS NOMINERINGAR TILL KRISTALLEN FÖR VIAPLAY, VIAFREE OCH TV3:

Årets Reality
Svenska Truckers - Simon Lundman, Nike Lindblom (producent)
Årets TV-Personlighet
Erik Niva - Premier League- och Champions League-studion
Årets Nyheter/Aktualitet
Efterlyst - Hasse Aro, Stefan Stridh (producent)
Årets TV-Drama
Älska Mig - Josephine Bornebusch, Sofie Palage (producent)
Årets Dokusåpa
Paradise Hotel - Rebecca Stella, Caroline Claesson (producent)
Årets Barnprogram
Sagasagor - Josefine Sundström, Emma Göthner, Niklas Larsson, Emilia Widstrand (producent)
Årets Dokumentär
Svenska Fall - Kicki Sehlstedt, Magnus Abrahamsson (producent)
Årets Fakta & Samhällsprogram
Trolljägarna - Robert Aschberg, Frida Boisen
Årets Kvinnliga Skådespelerska
Josephine Bornebusch - Älska Mig
Ilinca Neacsu - Box 21
Årets Manliga Skådespelare
Johan Ulveson - Älska Mig
Joakim Sällquist - Box 21
Årets Livsstilsprogram
Food and Fire - Niklas Ekstedt, Hugo Ullberger (producent)
Årets Sportproduktion
Premier League-studion - Ola Wenström, Erik Jansson (producent)
Årets Nyskapande/Förnyare
Live Date - Ola Lustig, Charlie Nyblom (producent)
Bästa TV-program
Älska mig
Bästa manliga programledare
Peter Jihde - På gränsen med Peter Jihde, Diabetesgalan, Toppar och dalar
Bästa kvinnliga programledare
Margaux Dietz - Hemliga beundrare

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.