LEGENDAREN KOMMENTERAR SKRIDSKOSATSNING

13 november 2019 - Senast uppdaterad 15 januari 2021

Tomas Gustafson lämnade skridskosporten bakom sig 1992. Först nu är den trefaldige OS-mästaren tillbaka igen, som kommentator på Nordic Entertainment Groups sändningar från VM, EM och World Cup.
– Jag är glad att jag gick frågan, men det var ingen självklarhet att tacka ja. Det skrämde lika mycket som det lockade, erkänner Gustafson inför helgens premiärsändningar på Viaplay och TV3 Sport.

TV-bilderna från Calgary-OS är svensk idrottshistoria av den klassiska sorten. Fullständigt utpumpad, efter att ha tömt sig på sina sista krafter, sliter Tomas Gustafson av sig huvan och lyfter armarna uppåt som olympisk mästare.
– Ett och ett halvt år innan Calgary bestämde jag mig för att vinna guld på 10 000 meter, och sedan var det minutiös satsning, 24 timmar om dygnet, säger Gustafson och fortsätter:
– Det är 32 år sedan snart, men jag minns det så himla väl när jag åker runt på isen inför loppet. När jag tog av mig överdragskläderna och ställde mig på startlinjen visste jag precis vad jag skulle göra, och hur mycket kraft som skulle gå åt.
När det var 17 varv kvar kände sig Gustafson optimistisk.
– Det kändes som att det skulle gå vägen. Ledartiden var 13.56, men min tränare Per-Arne Nilsson matchade mig mot världsrekordet 13.48. Fem varv senare var det ett helvete...
Under de sista varven var det bara en kurva i taget som gällde.
– Men du måste hålla frekvensen annars smäller mjölksyran till. Det är svårt att beskriva smärtan, men det går inte tänka på att du är trött. Du kör till mållinjen.
I mål kom han som ny världsrekordhållare och olympisk mästare, hans andra OS-guld i Calgary (även 5000 meter), att lägga till det han erövrade på 5000 meter i Sarajevo 1984.
Fyra år senare, efter ett tämligen misslyckat OS i Albertville, valde Gustafson att avsluta karriären. Samtidigt lämnade han sporten nästan helt och hållet, för att inte återvända förrän nu.
– Det här är egentligen första gången jag säger ja till sporten sedan jag la av. Jag gjorde ett kort inhopp som bisittare på OS i Sotji, men nu ska jag göra det själv.
– Det är ingen lätt match att kommentera skridsko, och nästan lika nervöst som att åka själv. Men jag kan inte bara tacka nej till saker, så nu har jag satt mig in i det här. Sporten har jag inom mig, säger Gustafson.

World Cup-premiär i Vitryssland
Premiären sker i samband med helgens World Cup i vitryska Minsk (15-17 november), den första av sammanlagt sex World Cup-tävlingar. Viaplay sänder även EM och både allround- samt distans-VM i början av nästa år.
– Vi är oerhört stolta över att hälsa en svensk idrottshjälte välkommen till NENT Group. Tomas är en fullfjädrad tävlingsmänniska som tar sitt uppdrag på allra största allvar, vilket våra tittare kommer ha stor glädje och utbyte av. Hastighetsåkning på skridskor är en idrottsgren med stolta svenska traditioner, och som förtjänar att uppmärksammas mer, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.
Tidigare i år förvärvade NENT Group de exklusiva rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar, vilket förutom hastighetsåkning på skridskor även innefattar short track och konståkning.

Helgens premiärsändningar
Fredag 15 november:
15.25, Viaplay/TV3 Sport: World Cup i Minsk
Lördag 16 november:
12.55, Viaplay/TV3 Sport: World Cup i Minsk
Söndag 17 november:
12.55, Viaplay/TV3 Sport: World Cup i Minsk
Viaplay sänder säsongens samtliga sex World Cup-tävlingar, samt EM, VM och Four Continents.