NENT GROUP FÖRLÄNGER NHL-RÄTTIGHETER TILL 2026

5 november 2020

Nordic Entertainment Group förlänger de exklusiva rättigheterna för NHL (National Hockey League).
Ett nytt fem års-avtal innebär att samtliga matcher från världens bästa hockeyliga sänds på streamingtjänsten Viaplay till och med säsongen 2025/26.
– NHL är den i särklass bästa och mest underhållande hockeyligan. Alla de stora superstjärnorna finns på isen. Och Viaplays tittare fick dessutom se antalet svenska NHL-spelare passera rekordsiffran 100 under den senaste säsongen, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.

Det nya avtalet innebär att NENT Group fortsätter sända samliga matcher från NHL, vilket inkluderar grundspelet, Stanley Cup-slutspelet och profilerade event som NHL Winter Classic, NHL All-Star Game, NHL Stadium Series, NHL Heritage Classic och NHL Global Series.
En betydande del av NHL-matcherna kommenteras på svenska och Viaplays NHL-studio ramar in matcher med anpassad sändningstid. Ett urval av matcherna kommer även kunna ses på NENT Groups linjära TV-kanaler.
Viaplay visar precis allt från NHL. Det handlar om 1271 grundspelsmatcher och dessutom ett slutspel på det. NHL har på senare år också anpassat nedsläppstiderna för den europeiska marknaden vilket har gjort att ännu fler kan följa världens populäraste liga på bästa sändningstid även här i Sverige, säger Per Nunstedt.
En förlängning av nuvarande avtal betyder att NENT Group kunnat leverera NHL-ishockey till sina tittare under hela 17 år i följd.
– Vi har varit med under en mycket lång tid. När vi tog över NHL hade Mats Sundin precis slutat, Peter Forsberg tog sina sista skär, och Nicklas Lidström var ligans bästa back. Nu skriver vi en ny era där Victor Hedman precis tagit Tampa Bay till Stanley Cup, och där 100-talet svenskar är med och spelar om världens mest åtråvärda trofé.
NENT Group har en lång tradition av att sända det absolut bästa från ishockeyvärlden.
– Viaplay har ett unikt hockeutbud där vi förutom NHL och KHL visar mästerskapsjuveler som VM och JVM. När det handlar om NHL så har vår passionerade hockeyredaktion nu över 8000 matcher att arbeta med fram till och med 2026. Och på Viaplay så kan du se hockey-VM till och med 2028, säger Per Nunstedt.

Säkrat nyckelrättigheter
NENT Groups nya avtal inkluderar samtliga nordiska länder, förutom Sverige, även Finland, Norge, Danmark och Island.
– Vi har nu säkrat alla våra nyckelsporträttigheter i Norden för många år framöver. Denna förlängning med NHL är en fantastisk komplettering till våra långsiktiga avtal med Premier League, Formel 1, FIS vintersport, IIHF hockey-VM, Bundesliga och det svenska herrlandslaget i fotboll med flera. NHL:s kvalitet och spänning är svårslagen och det stora antalet nordiska spelare gör det till ett lokalt evenemang för våra tittare, som kan se fram emot ännu mer av världens bästa ishockey på Viaplay varje vecka, säger Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group.
David Proper, Senior Executive Vice President of Media & International Strategy, NHL:
– Antalet NHL-spelare med rötter i Norden växer tillsammans med supportrarna och tittarna. Entusiasmen som nordiska fans visar för NHL är underbar och det beror mycket på vårt fantastiska partnerskap med NENT Group och deras arbete med att göra alla matcher tillgängliga lokalt och att promota NHL:s nordiska hockeyhjältar.

Fredrik S Johansson

Head of Sports PR

Presskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.