NENT GROUP FÖRLÄNGER PREMIER LEAGUE-RÄTTIGHETERNA TILL SOMMAREN 2028

6 februari 2020 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

NENT Group har säkrat ett banbrytande avtal med Premier League över sex år.
Det betyder att Viaplay blir hemmet för världens i särklass mest attraktiva liga i åtta och ett halvt år från nu.
Det här är första gången som Premier League säljer rättigheten för en sådan lång tidsperiod på den europiska marknaden.

Den engelska fotbollen har en alldeles särskild plats i Sverige. Sedan 1969 har de svenska tv-tittarna kunna följa den live på tv vilket har gett den engelska toppfotbollen en helt unik position bland fansen.
Nu har NENT Group säkrat ett banbrytande avtal som sträcker sig fram till sommaren 2028.
Premier League är i dag världens mest underhållande och mytomspunna liga. Sedan 2010 har tittarna kunna följa Premier League på NENT Groups kanaler och streamingtjänsten Viaplay. Liverpool, Manchester United, Arsenal, Chelsea och Tottenham är några av de mer traditionsstarka lagen, och bland svenska storstjärnor märks i dag Manchester Uniteds Victor Nilsson Lindelöf.
Nu är tittarna garanterade att fortsatt följa den mest stjärnspäckade och kraftfulla ligan på NENT Groups olika plattformar, med profiler som Mohamed Sala, Harry Kane, Kun Aguero, Virgil van Dijk och Jamie Vardy. Varje helg ramas omgången in av Premier League-studion, där programledarna Ola Wenström, Jennifer Kücükaslan och Niklas Jihde guidar tittaren med hjälp av experter som Erik Niva, Bojan Djordjic och Martin Åslund.
På plats på de engelska arenorna arbetar bland annat kommentatorerna Henrik Strömblad, Anders Bjuhr och Niklas Holmgren med experten Glenn Strömberg. Under pågående säsong har vi också sett en bevakning än närmare Premier League med studio på plats på arenorna i England.

Nordic Entertainment Group har säkrat de exklusiva medierättigheterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland till engelska Premier League från 2022 till 2028. NENT Group har för närvarande rättigheterna till Premier League i Sverige, Danmark och Finland till 2022.
NENT Groups streamingtjänst Viaplay är den ledande nordiska streamingplattformen, och NENT Group äger även Viasats betal-TV-kanaler och ett flertal fri-TV-kanaler. NENT Group kommer nu att för första gången erbjuda en oöverträffad täckning av en av världens högst ansedda sporträttigheter till tittare i de nordiska länderna.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Jag är oerhört glad över det här nya och utökade avtalet vilket återigen visar på NENT Groups ledande position här i Norden. Fotboll från Premier League är en hörnsten i vårt sporterbjudande, och där Norge som tillägg till våra befintliga rättigheter för Sverige, Danmark och Finland ger oss en riktigt stark plattform för att vidareutveckla den här fantastiska rättigheten. Vi har en bevisad förmåga att leverera Premier League-sändningar i världsklass till det stora antalet hängivna fans i Norden. Våra sportteam är nu redo att ta den här bevakningen till nästa nivå under många år framöver.”

“Vi sänder och streamar många olika sporter men det här är en mycket viktig milstolpe i allt vad vi gjort inom sportsändningar. Att Premier League återigen valt oss som sin långsiktiga strategiska partner gör oss väldigt stolta. Med exklusiva rättigheter för fyra nordiska marknader fram till 2028 är NENT Group bättre rustat än någonsin. Och vi är fast beslutna att ytterligare bygga vidare på den här positionen och ge alla sportfans i hela regionen ännu mer och ännu bättre täckning av det här mycket spännande mästerskapet.”

Richard Masters, Premier League Chief Executive: “Vi har en stolt relation med fans i Norden sedan lång tid tillbaka och är mycket nöjda över att Nordic Entertainment Group återigen har investerat i rättigheterna att sända Premier League. Genom deras högkvalitativa sändningar och enastående teknik är vi säkra på att de över de kommande sex åren kommer att producera det bästa innehållet från Premier League till våra passionerade fans i hela regionen.”

De nordiska rättigheterna för Premier League är de första som sålts för perioden som börjar med säsongen 2022/2023.