NENT Group förvärvar rättigheterna till klassiska vintersporter - däribland VM i alpint och längdskidor

11 april 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

De klassiska vintersporterna får ett nytt hem för de svenska tittarna. Nordic Entertainment Group har förvärvat de exklusiva medierättigheterna i Norden till några av världens största vintersporter från 2021, däribland världscupen och världsmästerskapen i både alpint och längdskidåkning. Avtalet sträcker sig över fem år och säkrar rättigheterna på alla NENT Groups plattformar.
- Det här avtalet är en viktig milstolpe för oss. Det är lika viktigt som förvärvet av rättigheterna till ishockey-VM 1989 och de olympiska rättigheterna 2011, säger Anders Jensen, VD och koncernchef NENT Group.

NENT Group har säkrat rättigheterna från Infront Sports & Media på fem år. Med start hösten 2021 kommer tittarna kunna ta del av följande världsklasstävlingar på NENT Groups streamingtjänst Viaplay, på Viasats betal-TV-kanaler och på lokala fri-TV-kanaler (TV3, TV6, TV8 och TV10):

- Världsmästerskapen i längdskidåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing (2023 och 2025)
- Alpina världscupen - herrar och damer
- Världscupen i längdskidåkning – herrar och damer
- Världscupen i backhoppning - herrar och damer
- Världscupen i nordisk kombination – herrar
- Världscupen i snowboard – herrar och damer
- Världscupen i freestyle och freeskiing – herrar och damer

Vintersport har en lång och djup tradition i Norden, med bevisad kapacitet att engagera miljontals tittare och har under decennier skapat många av Sveriges största tv-sportögonblick.

- Det här avtalet är en viktig milstolpe för oss. Det är lika viktigt som förvärvet av rättigheterna till Ishockey-VM 1989 och de olympiska rättigheterna 2011. Från Stenmark, Kalla och Kirvesniemi till Bjørgen och Dæhlie och många fler har vintersporterna skapat några av Nordens största sportstjärnor genom tiderna. Det här förvärvet av vinterstport till våra plattformar, speciellt Viaplay, visar återigen att NENT Group har etablerat sig som Nordens obestridliga avsändare av världens bästa sportupplevelser, säger Anders Jensen, VD och koncernchef NENT Group.

Sedan juni 2018 har NENT Group säkrat ett oslagbart utbud av högkvalitativa sporträttigheter inklusive Premier League, Bundesliga, Ligue 1, Formel 1, IndyCar, VM och EM i handboll, Europatouren och Ryder Cup.

Rättigheterna till ett fåtal specifika världscupdeltävlingar är inte inkluderade i den aktuella affären.

För intervjuförfrågningar till Anders Jensen:
Tobias Gyhlénius, Head of PR NENT Group
Tel: +46 (0)736-99 27 09
E-post: Tobias.Gyhlenius@nentgroup.com

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.