NENT GROUP STORSATSAR PÅ DAMLIGOR I TOPPKLASS

27 augusti 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Nordic Entertainment Group förstärker sitt fotbollsutbud med Europas tre bästa damligor – engelska FA Women's Super League, tyska Frauen-Bundesliga och franska Division 1 Féminine. Dessutom har NENT Group säkrat rättigheterna till Sveriges nästa EM-kvalmatch.
– Från denna säsong till och med 2021/2022 kommer över 100 ligamatcher att direktsändas varje år på streamingtjänsten Viaplay, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group Sverige.

NENT Group kommer att sända minst 50 matcher från FA Women's Super League, närmare 60 matcher från Frauen-Bundesliga de närmaste tre säsongerna, samt drygt 20 matcher från Division 1 Féminine 2019/2020 och 2020/2021 inklusive cupfinalen och Supercupen. Ett urval av matcherna kommer även att sändas på NENT Groups breda reklamkanaler.
Bland ligornas ledande klubbar märks Arsenal, Manchester City, Liverpool, 1. FFC Frankfurt, VfL Wolfsburg, Paris Saint-Germain och Olympique Lyonnais. Och det vimlar av nordiska stjärnor som 2018 Ballon d’Or-vinnaren Ada Hegerberg i Lyon, Hedvig Lindahl i Wolfsburg och Chelseas Magdalena Eriksson.
– Jag är stolt och glad över att de bästa damligorna nu kommer att visas över hela Norden. Jag kan lova tittarna massor av bra fotboll. Den engelska ligan blir bara bättre och bättre, och nu kan alla se det själva, säger Magdalena Eriksson.
– Premiärhelgen av årets FA Women's Super League-säsong kommer bli något alldeles extra med först Manchesterderbyt mellan City och United den 7 september följt av Londonderbyna Chelsea–Tottenham Hotspur samt Arsenal–West Ham den 8 september, säger Per Nunstedt.

"Ett viktigt steg"
NENT Group kommer även att erbjuda livebevakning från Sveriges kvalmatch till UEFA Womens EURO 2021 borta mot Lettland den 3 september.
Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group:
– NENT Groups förvärv av de här rättigheterna är ledarskap i ordets rätta bemärkelse. För första gången någonsin kommer tittare kunna streama Europas tre största damfotbollsligor på en enda plattform som en del av Viaplays enastående sporterbjudande. Det här är ett viktigt steg i strävan att öka det kommersiella värdet av damfotbollen, locka nya fans och inspirera alla unga spelare att följa sina drömmar.
I NENT Groups fotbollspaket finns sedan tidigare herrligorna Premier League, Ligue 1, Bundesliga, Championship, skotska Premiership, danska Superliga och holländska Eredivise samt Europas förnämsta klubbmästerskap UEFA Champions League.

Fredrik S Johansson

Head of Sports PR

Presskontakt för sportinnehåll på Viaplay, TV3, TV6, TV10 och alla V Sport-kanaler.