NFL-PREMIÄR MED HETA UTMANARE OCH FETA KONTRAKT

6 september 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Ett av världens tuffaste mästerskap är tillbaka på Nordic Entertainment Groups kanaler. Natten till fredag är det säsongspremiär för National Football League (NFL), och TV3 Sport samt streamingtjänsten Viaplay blir huvudavsändare för den hårda kampen om Super Bowl-titeln.
– För att tillgodose det växande intresset för amerikansk fotboll så erbjuder vi fansen minst sju livematcher varje omgång, men även extra innehåll som direktsända highlightsprogrammet Red Zone, veckomagasinet NFL Gameday och dokumentärer som hyllade Hard Knocks, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group i Sverige.

Philadelphia Eagles lyckades i vintras ta hem sin första Super Bowl-titel efter att ha sensationellt besegrat 2000-talets dominant New England Patriots. Osannolik hjälte blev quarterbacken Nick Foles, reserven och doldisen som fick ersätta skadade förstavalet Carson Wentz i slutskedet av grundserien.
Inför årets säsong frågar sig nu alla NFL-fans om Eagles kan försvara titeln, och vilken roll Foles ska få spela? För trots sin Super Bowl-bragd kan 29-åringen inte vara säker på en startplats.
– Mycket beror på när Wentz är redo för comeback och hur Foles presterat under tiden. Oavsett så är det upplagt för ett högintressant drama, säger NENT Groups NFL-expert Carl-Johan Björk.
New England Patriots, som vunnit Super Bowl vid fem tillfällen sedan 2001, och toppat sin division (AFC) alla år utom ett sedan 2003, är som alltid favorittippat. Men QB-ikonen och superstjärnan Tom Brady har hunnit att bli 41 år.
– Det går aldrig att räkna bort Patriots. Men det återstår att se vilken nivå Brady kommer spela på, han har tränat mer på egen hand än någonsin tidigare och ryktena säger dessutom att det här kan bli legendariske coachen Bill Belichicks sista år, säger Björk.

Historiska miljardkontrakt
Men det är inte enbart i Patriots den interna QB-kampen är hård. Många unga, hungriga draftval utmanar de etablerade krafterna. Men i Green Bay Packers är det inget tvivel om vem som är nummer ett. Aaron Rodgers skrev nyligen på ett kontrakt som gör honom till amerikansk fotbolls högst betalde spelare någonsin. Avtalet som sträcker sig över fyra år sägs vara värt sammanlagt 1,3 miljarder miljoner kronor, det vill säga över 300 miljoner/år.
Och sommarens pengarullning har även sett Khalil Mack bli tidernas bäst betalda försvarsspelare när han lämnade Oakland Raiders för Chicago Bears. 27-årige Mack kommer att tjäna cirka 210 miljoner kronor/säsong i sex år.
– Det är astronomiska summor, och det återstår att se hur framför allt Mack kommer att hantera pressen som medföljer, säger C-J Björk som pekar ut tre huvudfavoriter till att lyfta Super Bowl-troféen den 3 februari i Atlanta, Georgia:
– Minnesota Vikings med sin nya QB Kirk Cousins, Kansas City Chiefs med smarta coachen Andy Reid och regerande mästarna Philadelphia Eagles.

Dokumentär följer fjolårets "nollor"
TV3 Sport direktsänder minst fem matcher/omgång från grundserien. Samma matcher finns även tillgängliga på streamingtjänsten Viaplay som även sänder ytterligare minst två matcher/omgång exklusivt.
Viaplaytittarna kan även i fortsättningen följa direktsända highlightsprogrammet Red Zone och veckomagasinet NFL Gameday som även visas på TV3 Sport. På Viaplay går det också att följa dokumentären Hard Knocks, som i år punktmarkerar Cleveland Browns förberedelser. Browns ska försöka resa sig efter att ha förlorat samtliga 16 matcher i fjol.
När NFL går in slutspelet livesänder TV3 Sport och Viaplay från samtliga arenor.

Sändningstider
Torsdag 6 september:
02.20, TV3 Sport/Viaplay: Philadelphia Eagles–Atlanta Falcons
Söndag 9 september:
18.30, TV3 Sport/Viaplay: New England Patriots–Houston Texans
19.00, Viaplay: Minnesota Vikings–San Fransisco 49ers
22.20, Viaplay: Denver Broncos–Seattle Seahwaks
22.20, TV3 Sport/Viaplay: Carolina Panthers–Dallas Cowboys
02.20, TV3 Sport/Viaplay: Green Bay Packers–Chicago Bears
Måndag 10 september:
01.05, TV3 Sport/Viaplay: Detroit Lions–New York Jets
04.15, TV3 Sport/Viaplay: Oakland Raiders–Los Angeles Rams
Programledare: Magnus Dahlborn
Experter/kommentatorer: Carl-Johan Björk, Stefan Björkman, Hamish Mabon och Oscar Strauss.