Ny serie om drottning Silvia och Childhood till Viaplay

17 december 2019 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Drottning Silvia – som grundade World Childhood Foundation för 20 år sedan – har ett djupt engagemang i stiftelsen som arbetar för att förhindra våld och sexuella övergrepp mot barn. Nya Viaplay-originalet Barnens drottning ger en unik blick i drottningens dagliga arbete med Childhood och i exklusiva intervjuer med både henne och prinsessan Madeleine får vi komma kungligheterna betydligt närmre än vi är vana vid. Dokumentären kommer till NENT Groups streamingtjänst Viaplay under våren 2020.

Många barn i världen utsätts dagligen för olika typer av övergrepp, och ännu fler befinner sig i riskzonen. Enligt en aktuell studie som Childhood har tagit del av har ett av fem barn i Sverige blivit utsatta för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom.

Stiftelsen World Childhood Foundation grundades 1999 av drottning Silvia för att värna om barns rätt till en trygg barndom och förbättra levnadsvillkoren för barn som riskerar att utsättas för våld eller sexuella övergrepp. Viaplays nya serie Barnens drottning ger en unik inblick i drottning Silvias dagliga arbete och outtröttliga engagemang i Childhood.

Efter drottningens välkomsttal vid förra veckans prisutdelning av Childhood-priset visades en första smygtitt från dokumentärserien. Barnens drottning bjuder bland annat på exklusiva intervjuer med både drottningen och med prinsessan Madeleine – som även hon är djupt engagerad i Childhood sedan år 2006.

– Med Barnens drottning hoppas vi att kunna sätta ljus på ett tabubelagt ämne och förhoppningsvis öka medvetenheten om att det här sker i mycket större utsträckning än vi tror. Jag tror att många svenskar inte vet vilken otroligt viktig insats drottning Silvia, prinsessan Madeleine och Childhood gör – inte bara i Sverige utan även globalt. Vi är stolta att ha fått förtroendet att skildra deras arbete, säger Filippa Wallestam, EVP och Chief Content Officer på NENT Group.

I serien får tittarna också möta en mängd andra eldsjälar som jobbar för att pressa ner statistiken. Poliser, forskare, läkare och personer som utsatts för sexuella övergrepp som barn berättar i dokumentärserien om sitt engagemang.

Barnens drottning kommer att sändas på Nordic Entertainment Groups streamingtjänst Viaplay våren 2020. Serien produceras av produktionsbolaget Pitchwork.

Frida Hübenette Högberg

Acting Head of Press Nordic Entertainment Group Sweden