PRESSINFO VIASAT FOTBOLL: CUPFINALDRAMATIK FRÅN LONDON OCH BERLIN

31 maj 2016 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

CUPFINALDRAMATIK FRÅN LONDON OCH BERLIN

Två av Europas största cuper avgörs på lördag. Följ dramatiken från Wembley och Olympiastadion på Viasat Fotboll HD, Viasat Sport HD och Viaplay.
På Wembley ställs ett titeltörstande Manchester United mot skrällgänget Crystal Palace.
– Det här blir min sjätte raka FA-cupfinal. FA-cupen är ett lysande exempel på allt fotbollen borde vara, säger Viasat Fotbolls expert Bosse Petersson.

Manchester United säsong har så här långt varit ett misslyckande. Men det finns chans att avsluta i dur. Wembley står som vanligt värd för FA-cupfinalen där Manchester United gör upp med Crystal Palace om pokalen i världens äldsta klubblagsturnering.
– Det blir oerhört viktigt för spelarna och Manchester Uniteds tränare Louis van Gaal att ge fans och media något att ta med sig in i sommaren. Det är en giftig match eftersom Crystal Palace har allt att vinna, säger Bosse Petersson.
Petersson gör sin sjätte raka FA-cupfinal och det är en höjdpunkt på året för experten.
– Ingenting slår atmosfären på ett fullsatt Wembley. Det är familjärt, många kvinnor och en avslappnad stämning mellan supportrarna, allt det fotbollen borde vara.
Manchester United har på senare tid kopplats ihop med en viss Zlatan Ibrahimovic. Ett rykte Bosse Petersson gärna ser blir verklighet.
– Jag skulle vilja påstå att Zlatan skulle förändra och förstärka nästan vilket lag som helst med några få undantag. Det är klart att alla United-supportrar hoppas att det blir verklighet, och som Premier League-älskare kan jag inte annat än stämma in. Det skulle höja hela ligan.
På Olympiastadion i Berlin ställs mesta mästarna (17 cupvinster) Bayern München mot Dortmund. Finalen blir den sista matchen i klubben för Bayerns tränare Pep Guardiola som därefter tar över rodret i Manchester City.
– Jag är en stor beundrare av Pep och hans fotbollsfilosofi. Han försöker hela tiden utveckla offensiven och letar inte enkla lösningar. Han kan säkert lyfta Manchester City till Champions League-mästare. Jag tror att han är väldigt sugen på att avsluta tiden i Bayern med att vinna dubbeln, säger Petersson.

TV-tider
Lördag 21 maj
18.00, Viasat Fotboll HD/Viaplay: Crystal Palace-Manchester United
Kommentatorer: Henrik Strömblad och Bosse Petersson
I studion: Ola Wenström, Erik Niva och Bojan Djordjic
20.00, Viasat Sport HD/Viaplay: Bayern München-Dortmund
Kommentator: Henrik Strömblad

För bilder och ytterligare information se Viasats presshemsida: http://se.press.viasat.tv

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Darin, pressredaktör Viasat Sport
Mobil: 073-699 19 91

Fredrik S. Johansson, presschef Viasat Sport
Mobil: 073-699 23 18

Per Nunstedt, sportchef Viasat
Mobil: 070-825 14 31

Viasat Sverige är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på www.mtg.se.

Johan Darin

Pressredaktör, Sport