Här är första bilderna från drabbande dokumentärfilmen Det kunde varit vi

23 januari 2024

I Viaplays nya film Det kunde varit vi får vi följa Emma Örtlund och Ida Johansson från succén Catwalk. Tillsammans med Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson, tar de två vännerna med tittarna till olika platser i Sverige – och gör historiska tillbakablickar på hur personer med funktionsvariation behandlats genom tiderna. Det kunde varit vi har premiär exklusivt på Viaplay i vår. Här är de första bilderna.
- Jag gråter för de som kunde varit vi, säger Ida Johansson.

Människor med funktionsvariation har i alla tider och kulturer varit särskilt utsatta för utanförskap och har ofta behandlats på ett sätt som kan beskrivas som skoningslöst och inhumant. Under 1900-talets början grundades flera institutioner där människor med funktionsvariation placerades och levde isolerade liv från omvärlden.

- Förr i tiden placerade man människor som mig och Ida på institutioner. Föräldrar till barn som oss fick rådet att lämna bort och glömma att vi fötts. Man kallade oss sinnesslöa och idioter, säger Emma Örtlund.

Det kunde varit vi är en Viaplay-film om upprättelse med historiskt perspektiv och känslostarka scener. Den berättas av Emma Örtlund och Ida Johansson, två vänner som båda föddes med en funktionsvariation. Tillsammans besöker de institutioner som Vipeholm.

- Vi har gjort en resa tillbaka i historien och sett hur människor som vi haft det. Jag inser att det hade sett helt annorlunda ut och den känslan gör mig ännu mer tacksam för hur mitt liv har varit och är idag. Jag vill att vi ska minnas och hedra alla som inte fått synas, höras och finnas. Vi får aldrig låta historien upprepas igen, säger Ida Johansson.

Tillsammans med sin mentor Pär Johansson åker de runt i Sverige och träffar anhöriga, experter och forskare.

- Jag lyssnade på en radiodokumentär av Randi Mossige-Norheim, och slogs av hur lite jag visste om de här människornas historia. Den här filmen är inte gjord för att peka ut syndabockar utan för att vi ska minnas och hedra de människor som blev inlåsta på institutioner och fick sitt människovärde kränkt då de utsattes för fruktansvärda experiment utan något samtycke. Emma och Ida är hjärtat i den här filmen, utan dem skulle historien vara mörk, säger Pär Johansson.

Filmen produceras av Candamo Film för Viaplay Group. Björn Tjärnberg och Rebecca Brander står för regi och manus. Exekutiv producent på Viaplay Group är Johan Wennberg.

- Vår önskan med den här filmen är att berätta om de människor som blivit gömda eller glömda i historien. Vad hände med dem? Och vad får det för konsekvenser när man delar upp människor i bättre och sämre sorter? Vi hoppas att den ska väcka frågor om människovärde och få oss som lever nu att fundera på hur vi behandlar varandra, säger Björn Tjärnberg och Rebecca Brander.

Det kunde varit vi har premiär på Viaplay i vår. Här är de första bilderna.

Jenny Nielsen

PR Project Manager

Presskontakt för vårt non-scripted/scripted innehåll och generella pressfrågor