Jason Diakité gör skådespelardebut i Viaplays nya dramaserie

29 februari 2024

Jason Diakité, även känd som Timbuktu, är en ikon inom svensk hip-hop. Nu gör han officiell skådespelardebut i Viaplays nya dramaserie Allt och Eva, med Tuva Novotny i huvudrollen. Serien får premiär på Viaplay exklusivt i vår. Här är den första teasern.
- Det kändes först skrattretande, så rädd var jag. Eller rättare sagt så övertygad var jag att jag skulle misslyckas, säger Jason Diakité.

Han har haft stora hits med "The Botten Is Nådd", "Resten av ditt liv" och "Det löser sig". Med nästan två decennier som en av Sveriges mest framstående rappare kan Jason “Timbuktu” Diakité nu addera skådespelare till sin redan imponerande meritlista. I vår gör han skådespelardebut i Viaplays nya serie Allt och Eva. Dramakomedin är skriven och regisserad av Johanna Runevad med Tuva Novotny, Joachim Fjelstrup och Sissela Kyle i rollerna.

- Det kändes först skrattretande så rädd var jag, eller rättare sagt så övertygad var jag att jag skulle misslyckas. Men av medkänsla och respekt för mina så oerhört begåvade medspelare fick jag anstränga mig från fotknölarna så att jag inte skulle få alla att se dåliga ut. Och tack vare uppmuntrande, energisk och öm regi av Johanna Runevad och pepp från hela det otroliga teamet så slappnade jag av ganska snabbt. Då kändes det faktiskt inte alls så skräckinjagande som jag hade föreställt mig, säger Jason Diakité.

Allt och Eva handlar om Eva (Tuva Novotny) som bestämmer sig för att skaffa barn på egen hand genom insemination i Danmark. Hon är singel och ser sina vänner som sin andra familj. Hennes bästa vän Josefine spelas av Sanna Sundqvist. Jason Diakité spelar Josefines sambo Nils. Tillsammans har de två barn. Vardagstristessen och olika syn på barnuppfostran gör att förhållandet sakta börjar knaka i fogarna. Samtidigt bestämmer de sig för att efter flera år tillsammans att gifta sig.

- Jag kan relatera lite till alla karaktärerna, mer till vissa såklart. Alla karaktärerna bär på universella mänskliga utmaningar på sitt sätt. Men Nils och jag delar oförmågan att verkligen ärligt konfrontera verkligheten, oss själva och flyr gärna in bakom en knackigt byggd mur av loj självgod naivitet. Vi utmålar oss gärna som offer i en relation, det är en lömsk form av självcentrering, säger Jason Diakité.

Sanna Sundqvist blev Guldbaggenominerad för sin roll i Tack och förlåt och hyllades även för sin roll i Tore.

- Det var väldigt roligt att få gestalta Josefine. Hon är en impulsiv känslomänniska som vill och hoppas så mycket. Det kan jag absolut känna igen i mig själv. Jason var väldigt ödmjuk inför utmaningen och det var spännande att ta sig an scenerna tillsammans med honom, säger Sundqvist.

Förutom Jason Diakité, Tuva Novotny, Sanna Sundqvist, Joachim Fjelstrup och Sissela Kyle strösslas det med stjärnor i serien däribland Bengt Braskered, Johan Hedenberg, Ann Petrén, Oskar Töringe, David Wiberg och Björn Kjellman.

Allt och Eva består av sex delar och får exklusiv premiär på Viaplay under våren 2024. Redan nu har den blivit nominerad i den internationella Panorama-tävlingen på den årliga festivalen för dramaserier, Series Mania. Se den första teasern här.

Serien produceras av Warner Bros. International Television Production Sverige för Viaplay Group. Regissör och manusförfattare är Johanna Runevad. Sofie Palage (Älska mig, Harmonica, ORCA) är producent och Johan Hedman (Börje, Limbo, Älska mig) är exekutiv producent på Warner Bros. International Television Production Sverige.

Jenny Nielsen

PR Project Manager

Presskontakt för vårt non-scripted/scripted innehåll och generella pressfrågor