NU SKA CHAMPIONS LEAGUE AVGÖRAS: "HÄFTIGT MAXAT"

6 augusti 2020

Äntligen ska Europas bästa klubblag koras.
Och det sker i ett nytt, högintensivt och historiskt slutspelsformat där samtliga matcher ramas in av Viaplays Champions League-studio.
– Champions League är 2020 års stora sommarmästerskap, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.

Den 11 mars spelades de senaste matcherna i årets upplaga av Champions League, sedan satte covid 19-utbrottet tillfälligt stopp för turneringen.
Knappt fem månader senare återupptas spelet där de återstående åttondelsfinalerna inleder ett intensivt avgörande.
– Det är ett Champions League-slutspel som man aldrig tidigare har upplevt det. Det handlar om ett direkt avgörande med utslagsmatcher utan returmöte, dessutom under en extremt kort tidsperiod. Flera matcher spelas på i det här sammanhanget nya veckodagar, dessutom på neutral ort med en helt ny inramning. Samtidigt är det ett avgörande som en hel fotbollsvärld har längtat efter då den mest åtråvärda av titlar ska delas ut, säger Per Nunstedt och fortsätter:
– Infrastrukturen kring matcharenor och evenemang är fortfarande i arbete vilket gör att vi fortfarande får avvakta hur många av våra medarbetare som kan vara på plats i Lissabon när kvartsfinalerna avgörs. Säkerheten för alla som på olika sätt deltar i Champions League är förstås högst upp på agendan, säger Nunstedt.

Elva matcher på 17 dagar
Ola Wenström leder Viaplays Champions League-studio, som inleds klockan 20.00 varje matchdag, en timme före avspark.
Sammanlagt rör det sig om elva matcher på 17 dagar.
– Det är härligt att leva med mästerskapet, även om det kräver sin insats, säger Wenström och fortsätter:
– Sportsligt blir det häftigt maxat, som ett EM eller VM, när de turneringarna är som allra bäst. Möjligen kan det bli försiktiga matcher, fast då med skönt utdragna draman från straffpunkten.
NENT Groups fotbollsexpert Jonas Olsson varnar för skrällar.
– Enkelmöten gynnar ofta outsiders, det är lättare att slå ett topplag i en (1) match och på neutral plan. Sedan kan man givetvis vända och vrida på det, att PSG och Bayern till exempel inte spelat på länge jämfört med Manchester City som varit i gång.
Olsson tror ändå att de lag som har spel färskast i kroppen har en fördel.
– City har sett spännande ut under de senaste veckorna och det är ingen hemlighet att de främst fokuserat på Champions League, en titel som de saknar. Bayern har annars imponerat mest under säsongens gång.

Sändningstider
Fredag 7 augusti:
20.00, Viaplay/V Sport Premium/TV6: Viaplay Sport Live: Champions League-studion
I studion: Ola Wenström, Erik Niva, Bojan Djordjic.
21.00, Viaplay/V Sport Premium: Manchester City–Real Madrid, åttondelsfinal 2:2 (Henrik Strömblad, Glenn Strömberg kommenterar)
21.00, Viaplay/TV6: Juventus–Lyon, åttondelsfinal 2:2 (Robert Tennisberg, Pontus Kåmark)

Lördag 8 augusti:
20.00, Viaplay/V Sport Premium/TV6 – Viaplay Sport Live: Champions League-studion
I studion: Ola Wenström, Martin Åslund, Jonas Olsson.
21.00, Viaplay/V Sport Premium/TV6: Bayern München-Chelsea, åttondelsfinal 2:2 (Anders Bjuhr)
21.00, Viaplay/V Sport Premium: Barcelona-Napoli, åttondelsfinal 2:2 (Niklas Holmgren, Glenn Strömberg)

Onsdag 12 augusti:
I studion: Ola Wenström, Martin Åslund, Bojan Djordjic
21.00, Viaplay/V Sport Premium/TV6: Atalanta–Paris Saint-Germain, kvartsfinal (Anders Bjuhr, Glenn Strömberg)

Torsdag 13 augusti:
I studion: Ola Wenström, Erik Niva, Jonas Olsson
21.00, Viaplay/V Sport Premium/TV6: Leipzig-Atlético Madrid, kvartsfinal (Henrik Strömblad, Glenn Strömberg)

Fredag 14 augusti:
I studion: Ola Wenström, Bojan Djordjic, Jonas Olsson
21.00, Viaplay/V Sport Premium: Napoli/Barcelona–Chelsea/Bayern, kvartsfinal (Anders Bjuhr, Glenn Strömberg)

Lördag 15 augusti: