NENT GROUP SÄNDER FOTBOLLS-VM FÖR DAMER 2023

18 november 2020

Nordic Entertainment Group har förvärvat de exklusiva rättigheterna att visa fotbolls-VM för damer (FIFA Women's World Cup) 2023.
Samtliga 64 VM-matcher kommer att direktsändas på streamingtjänsten Viaplay. Utvalda matcher inklusive Sveriges, sänds även på NENT Groups linjära tv-kanaler.
– Intresset för damernas mästerskap är större än någonsin. Över en miljard människor följde VM senast det begav sig, och det finns alla förutsättningar för en ny klassisk fotbollssommar 2023, säger Per Nunstedt, sportchef NENT Group Sverige.

Nästa fotbolls-VM för damer kommer att spelas i Australien och Nya Zeeland under fem heta sommarveckor 2023.
Det är inte bara intresset för turneringen som växer, utan även formatet. 32 lag kommer till spel jämfört med 24 lag 2019.
Det innebär sammanlagt 64 matcher som samtliga kommer direktsändas på NENT Groups plattformar.
– Viaplay har tagit tätpositionen när det handlar om den internationella klubblagsfotbollen. Under sensommaren visade vi damernas Champions League-slutspel, och sedan ett drygt år tillbaka så erbjuder vi det bästa från just damligorna i Frankrike, Tyskland som England. Vi har tidigare sänt såväl EM som VM med herrarna liksom OS för båda landslagen. Men det här är verkligen en milstolpe då vi har säkrat rättigheterna för damernas fotbolls-VM, säger Per Nunstedt.
Just OS-festen i Rio 2016 manifesterade damfotbollens sprängkraft.
– Landslagets framfart blev hela spelens höjdpunkt sett till blågult intresse. Straffdramat mot Hope Solo och USA är inget annat än en svensk fotbollsklassiker, och finalen mot Tyskland hade en räckvidd på nära 3 miljoner svenska tittare framför tv och skärmar, säger Nunstedt.

Långsiktigt engagemang
Fotbolls-VM 2023 är ytterligare ett led i NENT Groups satsning på damidrott i världsklass.
– Vi har en av världens främsta portföljer med sporträttigheter, men 80 procent av våra sändningar bevakar manlig sport. Det måste förändras. Därför är jag extra glad över dagens tillkännagivande. Vi visar över 100 livematcher varje år från de största kvinnliga fotbollsligorna på Viaplay, och genom att addera FIFA Women's World Cup visar vi vårt långsiktiga engagemang för att utveckla sporten, säger Anders Jensen, vd och koncernchef NENT Group.
Sverige (femma på FIFA:s nuvarande rankning), Norge (12:a) och Danmark (16:e) kvalificerar sig förhoppninsgvis till turneringen, vilket i så fall ger en global plattform för nordiska stjärnor som Magdalena Eriksson (Sverige), Caroline Graham Hansen (Norge) och danskan Pernille Harder som utsågs till Europas bästa spelare 2020 av UEFA.
– Det är fantastiskt att se NENT Groups engagemang för damfotboll. Förutom fransk, tysk och engelsk klubbfotboll kommer de nu även visa VM 2023, som ser ut att bli det största evenemanget någonsin på damfotbollssidan. Jag ser verkligen fram emot att delta i mästerskapen, som jag hoppas och tror Danmark kommer att kvalificera sig för. Sommaren 2023 kommer bjuda på en fantastisk kraftmätning mellan världens bästa lag, säger Pernille Harder.