Rekordökning på Viaplay i Sverige

3 april 2020 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Medan större delar av Norden sitter i karantän eller isolerade hemma ökar tittandet på streamingtjänsten markant. De senaste två veckorna har tittandet ökat med 20 procent på Viaplay i Sverige jämfört med veckorna innan coronakrisen. Och trenderna är tydliga: Vi tittar mer under hela dygnet, vi föredrar fler komedier och vi älskar nostalgi.

Tre säsonger av Tjockare än vatten. Två säsonger av Innan vi dörFyra säsonger av Svenska Fall. Tre säsonger av Vår tid är nu. Hyllade Älska mig, Heder och Det som göms i snö. Viaplay har en omfattande innehållskatalog som blivit extra attraktiv i dessa tider. När coronakrisen hindrar oss från att umgås och vara sociala läggs allt mer tid på streaming. De senaste två veckorna har antalet konsumerade minuter på Viaplay i Sverige ökat med 20 procent jämfört med veckorna innan coronakrisen (20 februari-8 mars). Det har också skett ett strukturellt skifte i våra tittarvanor där vi går från att titta primärt under prime time till hela dygnet. Den veckodag som dessutom ökat mest är måndagar. Sportinnehåll inkluderas inte i siffrorna.

- Det är tydligt att Viaplay blivit en plattform att samlas kring hemma. Vi konsumerar flera serier och filmer än någonsin och har haft en all time high i tittandet de sista två veckorna, säger Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer, och fortsätter:

- Vi kan se en styrka i vårt utbud för barnen där en ny säsong av Viaplays originalserie Sagasagor också har premiär nästa vecka. Vi är också stolta över att biofilmer nu kommer direkt till Viaplay istället för på vita duken. I dessa oroliga tider känns det fint att kunna erbjuda innehåll som familjen kan samlas kring.

Förutom att Viaplay Kids ökat markant ser vi också en ökning inom film och inte helt oväntat just familjefilmer. Även hyrfilmer har ökat på Viaplay i Sverige med 40 procent jämfört med veckorna innan coronakrisen.

Ett tydligt trendbrott är också komedigenrens ökade popularitet på Viaplay där komediserier drar en betydligt större publik. Till detta ska tilläggas att svenska folket också tenderar att bli nostalgiska i kristider. Viaplay har alla 25 James Bond-filmerna i utbudet och de senaste två veckorna har James Bond – med rätt att döda (Dr. No) från 1962 seglat upp på topplistan och gått om de nyare filmerna.

- Det är tydligt att publiken väljer att börja titta från start till mål där James Bond – med rätt att döda är den första 007-filmen. Ett Bondmaraton med alla titlar räcker för två dagar, fyra timmar och 56 minuter, säger Filippa Wallestam.

På Viaplay finns en rad amerikanska serier som lämpar sig ypperligt för bingetittande såsom Outlander, Grey´s Anatomy, The Blacklist och Lost. Viaplay har höga ambitioner med originalserierna och hittills i år fram till påsk kommer det ha varit åtta premiärer där Vikingarnas sista resa och Sagasagor har premiär nästa vecka. Här är topplistan över de Viaplay Originals och Viaplay Productions som lockar störst publik i Sverige just nu (vecka 13).

VIAPLAY ORIGINALS
1.     Tjockare än vatten (säsong 1 och 2)
2.     Rig 45 (säsong 2)
3.     Tjockare än vatten (säsong 3)
4.     Box 21
5.     Hand i hand
6.     Innan vi dör
7.     Älska mig
8.     Vår tid är nu
9.     Heder
10.  Den som dräper – mörkret

VIAPLAY PRODUCTIONS
1.     Paradise Hotel
2.     Svenska fall
3.     Svenska truckers
4.     Lyxfällan
5.     Hemliga beundrare
6.     Trolljägarna
7.     Unga mammor
8.     Efterlyst
9.     I huvudet på en gärningsman
10.  I huvudet på en mördare

#viaplaybinge

 

 

Kontakter

Susanne Nylén

Head of PR & Communications Sweden

Presschef och talesperson för Viaplay och fri-TV i Sverige.